Фото retailrocket.ru
Глобальний ринок електронної комерції щорічно зростає.
Цьому сприяє все глибше проникнення інтернету у різних регіонах та зростання онлайн-продажів на існуючих ринках.
Український ринок e-commerce перебуває лише на етапі становлення, водночас має значний потенціал для розвитку.
Ринок електронної комерції в Україні, за даними Ekos Global, у 2014 році становив 1,6 млрд дол, у Польщі — 4,7 млрд дол, у Росії — 17,5 млрд дол.
За прогнозами Української асоціації директ-маркетингу, у 2015 році обсяг ринку електронної комерції в доларах скоротиться приблизно на 45% до 1,1 млрд.
Падіння продажів у вітчизняних онлайн-магазинах пояснюється девальвацією гривні та скороченням купівельної спроможності громадян. Частково через це триває переорієнтація на зарубіжні онлайн-магазини, зокрема, китайські.
Прогноз об’єму ринку e-commerce, мільярдів доларів
Джерело: Українська асоціація директ маркетингу
Утім, 2015 рік для українського e-commerce не пройде без позитиву. Принаймні — завдяки прийняттю довгоочікуваного закону «Про електронну комерцію», який, як очікується, усуне багато проблем та відкриє нові можливості для розвитку ринку.
Вписати в закон
У більшості країн питання регулювання електронної комерції давно вирішене. У США акти, що регулюють сектор, з’явилися ще у 1990-х — на початку 2000-х років.
«Україна прийняла такий закон однією з останніх. Перший закон про електронну комерцію з’явився у 1996 році, до цього e-commerce існував лише років п’ять.
Росія і Казахстан прийняли закон теж раніше, ніж Україна. Але в РФ закон приймався зверху вниз, і з цим законодавством досі воює бізнес. У нас навпаки — бізнес і був автором закону, що помітно з деяких формулювань», — відзначає адвокат ІТ та медіа-права компанії «Юскутум» Дмитро Гадомський.
Прийняття закону про електронну комерцію є подією, яку не один рік очікували учасники ринку. Документ, зокрема, врегульовує порядок укладання угод в електронній формі. На переконання експертів, акт виведе бізнес із сірої зони економіки та стимулюватиме інвесторів вкладати гроші у сектор.
«Головне досягнення для бізнесу — угоди у електронній формі прирівняні до угод у письмовій формі. Закон також визначає угоди, які не можуть укладатися в електронній формі. Це угоди щодо нерухомості та інші угоди, що вимагають нотаріального завірення, угоди за участі держави та угоди, що регулюють сімейні стосунки», — розповідає керуючий партнер ЮК «Пруденс» Руслан Кальницький.
Фото mmr.ua
Закон детально описує процедуру укладення угоди в електронній формі, зокрема, пропозицію, прийняття, укладання, підписання та виконання. Закон сприятиме зменшенню документообороту, відзначають юристи, адже він дозволяє продавцям використовувати електронні документи як первинні документи.
Ще одним позитивним пунктом є введення в склад учасників електронної комерції посередників та розмежування відповідальності між ними та продавцями послуг.
«Полегшить життя інтернет-магазинам момент, пов’язаний з дотриманням вимог закону «Про захист персональних даних». Закон гарантує отримання автоматичної згоди покупця при вході в інформаційну систему на право магазину обробляти його дані», — зауважує юрист.
Незважаючи на позитиви, закон потребує доопрацювання. За словами Кальницького, документ виводить із сфери діяльності операторів доставки. «Це не обґрунтовано, адже вони беруть безпосередню учать у реалізації. Крім того, закон не передбачає особливостей угод в окремих сферах», — відзначає експерт.
На думку виконавчого директора ICT Competence Center Яніки Мерило, для інвесторів важливе не стільки прийняття закону, а його дієвість. «Є багато законів, які не працюють», — підкреслює вона.
Мобайл наступає
У світі все більшу частину ринку електронної комерції відвойовує так звана мобільна комерція, тобто онлайн-покупки через мобільні пристрої.
За даними французької компанії Criteo, у третьому кварталі 2015 року 35% усіх трансакцій в e-commerce припадало на мобайл-сектор. З часом ця тенденція, за оцінками Criteo, лише поглиблюватиметься, і вже в кінці 2015 року за допомогою смартфонів та планшетів здійснюватиметься 40% угод у секторі.
Частка «мобільних» трансакцій в e-commerce у другому та третьому кварталах 2015 року
Джерело: Сriteo
Тут Україна рухається в ногу зі світом. Зростають як частка мобільних відвідувачів на українських сайтах, так і процент замовлень та покупок з мобільних пристроїв. Відсоток користувачів, які заходили на сайти з мобільного телефона, виріс з 29,6% у січні 2015 року до 34,6% у жовтні 2015 року.
Частка «мобільних» відвідувачів на українських сайтах у 2015 році
Джерело: Ukrainian E-commerce Congress 2015, рейтинг сайтів LiveInternet, 44 239 українських сайтів
«Останній квартал є найактивнішим у контексті продажу мобільних пристроїв. На початок 2016 року отримаємо проникнення на рівні 40%. За 2016 рік оператори обіцяють покрити 3G всю територію України, тож ще через рік проникнення мобайл буде на рівні 50%», — каже директор з розвитку Admixer Іван Федоров.
За словами генерального директора Olx.ua Сергія Гапоченка, половина відвідувачів з України заходять на сайт з мобільних пристроїв. Мова йде про мобільні додатки, мобільні версії і всі типи мобільних пристроїв, пояснює він.
В Україні частка замовлень та покупок з мобільних пристроїв у 2013 році становила лише 4%, однак вже у 2015 році даний показник підскочив до 14%. Аналітики прогнозують, що у 2016 році ця цифра може сягнути 20%. За словами Гапоченка, кожне третє оголошення на Olx.ua подається з мобільного пристрою.
Драйвери зростання
Крім нового закону, посприяти розвитку електронної торгівлі в Україні можуть й інші процеси, наприклад, розширення способів оплати для покупців.
«В Україні мінімум 3 млн людей платять картками в інтернеті. Коли вони прийдуть в e-commerce? Коли в інтернет-магазинах з’явиться можливість платити карткою. Зараз українці за допомогою карток купують більше за кордоном, ніж усередині країни», — зауважує директор з розвитку Portmone.com Тарас Волобуєв.
На думку гендиректора ФК «Центр фінансових рішень» Катерини Мелеш, збільшити обсяги продажів онлайн-торгівлі могла би більш активна співпраця інтернет-магазинів з установами, які можуть надати покупцям кредит.
«Зараз в кредит в інтернеті здійснюється лише кілька відсотків покупок від загальної їх кількості. Позики можуть дати багато переваг інтернет-магазину, що ми уже спостерігаємо. Це, зокрема, зростання продажів на 5-10% та збільшення рівня середнього чека на 20-25%», — розповідає Мелеш.
Важливу роль у зростанні онлайн-продажів також відіграє проникнення інтернету в регіонах України. За даними компанії EY, цей показник за 2015 рік порівняно з 2014 роком збільшиться з 46% до 49%. Іншими словами, робити покупки онлайн теоретично зможуть ще півтора мільйона громадян.
Драйверами зростання e-commmerce також можуть бути розширення мережі логістичних компаній та розвиток платіжних систем.
Джерело: огляд «Ринок електронної комерції України», EY