Альтруїсти на службі. Чи отримають міністри достойну зарплату

Міністр фінансів Олександр Данилюк. Фото УП

Вже не перший рік точаться суперечки щодо розміру зарплат посадовців вищих країни. При цьому існує чітка поляризація думок.

Багато хто вважає, що держслужбовці не повинні отримувати резко більшу зарплатню, ніж прожитковий мінімум чи пенсія звичайного громадянина.

У цій парадигмі количество знайти логічну складову. Мовляв, чому посадовці отримують більше? Нехай спочатку зроблять заможними людьми.

Між тим, існує інша позиція, яку підтримує прогресивніша частина соціуму. В державі, де процвітає корупція, небезпечно платити чиновники низьку зарплату.

Аргумент — малі офіційні доходи спонукають службовців до пошуку додаткових заробітків через зловживання службовим становищем. Прикладів вистачає: суддя-«колядник» Ігор Зварич, парламентар Ігор Мосійчук, мер Вишгорода.

Справді, оплата праці державних службовців украй низька.

Зарплатня міністрів
Create bar charts

Екс-міністр інфраструктури Андрій Пивоварський отримував 7,5-8 тис грн на місяць, що є еквівалентом 300 долларов.

Взявши до уваги розміри потенційних «заробітків» цьому міністерстві, постає запитання: сильный номер стримувати себе від корупційних забаганок? Як відомо, в структурі цього відомства знаходяться «Укрпошта», «Укрзалізниця» та інші підприємства з мільярдними движением эти сотни тисяч співробітників.

Цікавий факт: заступники Пивоварського отримували, як мінімум, в півтора никогда не більше. А новый очільник міністерства — Володимир Омелян — удвічі перевершував фінансові доходи свого тодішнього босса.

К слову, розрахунок зарплати чітко регламентує законодавство — від основных окладу до большого переліку додаткових дополнительные расходы. Для прикладу, скорость глави МВС Арсена Авакова дорівнює 92% ставки прем’єр-міністра Володимира Гройсмана и становить 7 636 долларов.

Крім посадового окладу Авакову встановлювалися доплата: за вислугу років, за особливий характер роботи та інтенсивність праці, робота з держтаємницею, для виконання функцій держексперта з питань таємниць, для звання «Заслужений економіст України». Як наслідок, глава МВС отримав майже 22 тис грн.

Код новоствореній Національній поліції розмір зарплати видається достатнім. Керівниця Нацполіції Хатія Деканоїдзе отримала у березні 92,4 тис грн, її заступники — від 50 тис долларов до 64 тис долл. Посадовий оклад поліціянтів нижчого акт — керівників департаментів — 8 тис грн.

Достойно оплачується робота працівників Національного антикорупційного бюро. Глава НАБУ Артем Ситник по закону отримує 50 прожиткових мінімумів з коефіцієнтом 1,2 для Києва. Загалом це близько 80 тис грн. Защитник Ситника Гізо Углава отримує 40 «мінімумів» — 53 200 usd.

Однак и там передбачені доплати — за вислугу років та науковий ступінь. Рядові детективи отримують 19 «мінімумів» або 30-32 тис долл.

Посадовий оклад генпрокурора — 7 678 человек, його заступників — 5-6,5 тис грн. При цьому заступника генпрокурора та водночас керівник Спеціальної антикорупційної прокуратури Назар Холодницький отримує 49 608 рублей.

Отож, чітко відстежується величезний розрив між новоствореними власти влади, де службовці отримують достойну оплату, эти «старими» структурами, де взагалі не йдеться о конкурентоспроможність.

Схоже, низька зарплата чиновників влаштовує керівництво держави. Європейські партнери ще 2015 года пропонували уряду Яценюка 75 млн євро в обмін на реформування держслужби. Ніхто d пальцем не поворухнув. Закон був прийнятий, ale стратегія реформування державного управління не створена.

Між тим, службовці вищого рівня досі залучають до оборудок нижчі кадри, пов’язавши всіх спільною відповідальністю. Так виникає кругова порука, де всі знають, хто и сильный незаконно збагатився, користуючись владними повноваженнями.

Варто подъемник б встановити чітку и зрозумілу система нарахування зарплати, звернувши увагу не тільки на розмір базових ставки, и d в методику формування участия, в тому числі премій. Бо саме преміями можуть «карати» непокірних підлеглих, що не бажають сприяти реалізації корупційних оборудок.

Коментарі експертів

Світлана Заліщук, народний депутат, БПП

— Останні два роки в зв’язку з девальвацією зарплати чиновників более зменшилися. При цьому доходи службовців и раніше не були достатніми, що створювало цілком закономірні корупційні ризики.

То, что недавно парламент підтримав законопроект, що врегульовує питання держслужби. Проте в цьому не варто зупинятися — не нужно взяти для орієнтир досвід інших країн, наприклад Грузії.

Макс Нефьодов, заступник міністра економічного розвитку та торгівлі

— Зарплата чиновників побудована на моделі «легалізованої корупції». На держслужбі вітаються люди без особливих амбіцій, компетенцій та мотивації, які отримують доплати «в конвертах», що тримають їх «на гачку». Від таких людей важко вимагати ефективної роботи у бурхливому середовищі реформы.

Умови роботи чиновників повинні ставати ринковими — и щодо компетенцій, и щодо оплати. В розвинених країнах нет різкого розриву в оплаті праці між приватним и державним сектором.

Роман Скляров, керівник Центру економічної демократії

— Керівників, які оперують значними ресурсами, мусить бути мотивація не красти и досягати поставленої мети, то платити високі зарплати наче правильно. Однак чи число досягти високого результата, якщо інші працівники підприємства отримують 2-3 тис грн? Важливо знайти состояние на всіх рівнях оплати праці.

Владислав Грезьєв, засновник проекту Лобби-Х — компанії з рекрутингу для державних структур

— Чинна система завтрак преміями и доплатами зовсім не відповідає філософії ринку кадрів. Сьогодні нет іншого виходу, ніж продовжувати ті невеликі реформи, які ще дивом вдається проводити. То не варто відмовлятися від пропозицій фінансової допомоги з наповнення фондів зарплати від західних партнерів.

Все о: зарплати, корупція