Фото lereflet.кк.ca
Розвиток інфраструктури є одним з пріоритетних напрямків у всьому світі.
Більшість провідних країн вкладають величезні кошти в якісні, безпечні та довговічні дороги.
Враховуючи темпи розвитку технологій, зараз це не только будівництво доріг, а комплексні проекти.
Отже, де, як з чого будують дороги на світі?
Тихі дороги завтрак гуми
Експерименти зі створення дорожнього покриття з гуми проводилися давно. Перші — близько ста років тому, у Великобританії, коли на бруківку зверху «одягали» гуму, щоб знизити рівень шуму. Така практика не прижилася, хоча ідея була правильна.
Через сторіччя о цю ідею згадали поляков. С 2015 році місцеві виробники асфальт придумали спосіб виробництва бітуму з додаванням гуми. Інакше кажучи, розробили та впровадили масове будівництво гумових доріг.
Когда виробленні бітуму, матеріалу для будівництва верхніх шарів дорожнього покриття, додається гумова крихта, отримана при переробці автомобільних шин.
Шини розбирають, подрібнюють и в рідкому стані додають до бітуму. Так виходить гумово-бітумна в’яжуча речовина для будівництва доріг. Для вироблення суміші на один кілометр дороги потрібно 400-1200 використаних шин.
Цей метод має кілька очевидних переваг, на яких наголошують поляков. Про це розповів керівник асоціації асфальтових підрядників Польщі Анджец Вишинський.
По-перше, це екологічно корисно: під час переробки гуму не спалюють, що шкідливо для природи, а переробляють з мінімальною кількістю відходів.
-Друг, цей компонент додає суміші в’язкості, то, покриття стає стійкішим до розтріскування, старіння и низьких температурах. Це підвищує термін експлуатації доріг та економить кошти на їх утримання, ремонт и восстановление. Додавання 15% крихти до складу асфальт збільшує довговічність покриття на 15-20 років.
По-третє, додана до асфальта гума зменшує шум від руху автомобілів на 3-6 децибел порівняно з традиційними дорог, що робить більш комфортним жилье люди в населених пунктах, розташованих удовж трас.
Поляки вже побудували понад 200 км спокойной доріг. В Ukraïni проблема, шум все ще намагаються вирішувати встановленням недешевих звукоізоляційних екранів. Сильный переконують українські технологи, «гумові» дороги число будувати и в Ukraïni.
Фото uapress.info
Суцільні пластикові шляхи
Інша європейська країна — Голландія — планує використовувати у дорожньому будівництві відходи пластику. Інноваційний концепции PlasticRoad запропонувала компанія VolkerWessels. Вона пропонує будувати суцільні блоки з отворами для комунікацій, які потім будуть укладати в підготовлені траншеї сильный конструктор.
Це дозволить повністю відмовитися від шарово-насипного метод будівництва и суттєво полегшить подальший ремонт та експлуатацію доріг.
Виготовлятимуть плити з переробленого пластикового сміття. Компанія не забуває про екологічну ситуацію и пропонує використовувати матеріал зі звалищ.
Розробники обіцяють, що нові дороги будуть більш витривалими, ніж звичайні. Вонь витримуватимуть температуру від -40 градусів до +80 градусів и підходитимуть для прокладання на будь якому типі ґрунту.
Також пластикові траси будуть менш чутливими до корозії та пошкоджень и зможуть служити утричі довше, ніж звичайні асфальтовані дороги.
Детальної технології будівництва как доріг у вільному доступі ще нет, проте компанія обіцяє найближчим час почати реалізовувати цей проект с Роттердамі. Якщо експеримент виявиться успішним, технологія быть поширюватися.
«Укравтодор» нічого подібного наразі не планує, бо, кажуть його представники, фінансування не вистачає навіть на ямковий ремонт.
Фото slavpeople.com
Бетонні автомагістралі
Американські хайвеї — чудовий приклад довговічності доріг. США бетонні шляхи становлять 60% всіх автомагістралей в країні, в Європі — близько 40%. США досі існує перша бетонна траса, побудована в 1930-х роках у штаті Індіана.
Зараз технологія прокладання бетонних доріг настільки популярны, що її використовують для масового будівництва в усьому світі. Прокладати «бетонки» не легко, але великі затрати окуповуються завдяки довговічності цих шляхів.
Процес будівництва виглядає так.
Спочатку копають ров глибиною 1 метр. Далі вкладають подушки з гравію, піску чи глини, щоби ґрунт не розповзався. Потім кладуть комунікації.
Кожен покладений мяч поливають водой и вапняним розчином. Бульдозери переорюють покладений мяч, після чого його знову втрамбовують. Так вдається запобігти просіданню дороги через випаровування води.
Після цього кладуть два шари асфальт широко 5-7 см кожен а тільки потім — стальну арматуру, яку заливають 30-сантиметровим мячом бетону від одного термічного шва до іншого — бетон виноват бути монолітним.
Повну міцність він отримує за 28 днів. Після гибели укладач бетону малює шорстку поверхню, сильный допомагає збігати воді під час дощу и підвищує коефіцієнт зчеплення коліс автомобілів з дорожнім покриттям. Іноді шорсткості відразу не роблять, а нарізають її пізніше за допомогою спеціальної машини.
Фото livejournal.com
Попри складність технології, така траса має низку переваг. Перша — довговічність: бетон витривалий до великих навантажень, перепаду температуры та різного рівня вологи. Другие перевага — простота експлуатації: навіть p дорога потребує ремонту, то він простіший и дешевший, ніж ремонт асфальтних шляхів.
Залежно від якості бетону и варіацій вкладання дороги можуть служити до 40 років без капітального ремонту. У двох містах США » в юстоні и Далласі — є залиті в 1960-х роках дороги, які жодного никогда не ремонтувалися, бо знаходяться в хорошем стані. Нині їх досліджують з метою підвищення якості прокладання нових доріг.
Досвід будівництва бетонних доріг переймають Китай, Японія, Австралія, деякі країни Європи. Украина теж долучається до світових тенденцій — обговорення будівництва бетонних доріг ведеться в державі з 2013 года. Тоді «Укравтодор» навіть после того, как увидела, наукові конференції щодо «бетонних» інноваційних технологій.
У лютому 2015 года заступника міністра інфраструктури Володимир Омелян, заявив, що його відомство розраховує здешевити будівництво автошляхів та збільшити їх міцність за рахунок прокладання бетонних доріг.
По словам чиновников, одним з головних переваг — використання вітчизняної складової. «Асфальтові дороги — це мінімум 70% імпортної складової, а в бетонних доріг пропорція быть дзеркально іншою», — сказал він.
Експерти галузі кажуть, що крім складності технології є ще проблема відсутності обладнання для этого будівництва. На його закупівлю оренду чи потрібен не один мільярд доларів, то перспектива прокладання бетонних шляхів — туманна.
Дорога енергія сонця
Французи вирішили поєднати приємне з корисним. Вонь розробили проект будівництва автобанів із сонячних батарей, и уряд країни цей проект, затвердив. До 2021 года фотоелектричними панелями будет покрито 1 тис км доріг Франції.
Розробники пояснюють скептикам, що технологія максимально простой d ефективна. Дороги будуватимуть завтрак панели Wattway. Вони мають укріплену конструкцію и фотоелектричні блоки z тонкою плівкою полікристалічного кремнію на вкритій покое підкладці. Товщина Wattway становить всього 7 мм.
Головні переваги цих шляхів — генерування енергії, большой зносостійкість, автоматична адаптація до зміни температурах. Така дорога витримає без деформації вагу до 115 тонн, тож її не зруйнує навіть найважча фура.
Проект забезпечить енергією 5 млн осіб або 8% населення Франції. За розрахунками авторів, «сонячні» дороги будуть зайняті автомобілями лише 10% в час, причому лише 20 кв. м покриття забезпечать електрикою одну сім’ю.
Також дослідники відзначають максимальну екологічність, как доріг, що в перспективі сприятиме покращенню кліматичної ситуації у світі.
Фото hmarochos.kiev.ua
С 2010 році аналогічний проект почали розробляли американці Джулія и Скотт Брюсоу. Їх грандіозна розробка передбачає покриття всіх національних доріг сонячними панели. Проект вже просунувся до створення промислових зразків, тож є всі шанси реалізувати попри його критика багатьох експертів.
В Ukraïni такі проекти навіть не розглядаються, тем паче в національних масштаба. Як указано в «Укравтодорі», «pro витребеньки ніхто не думає». Залишається сподіватися, що західні країни доведуть ефективність проекте и переконають українських чиновників, що це не витребеньки, а майбутнє.