Мільярди на колесах: велосипедний бізнес як економічне диво

Розвиток велосипедного руху — не лише будівництво велодоріжок та велопарковок.

Внаслідок появи культури використання ровера з’являється цілий ринок.

Цю тезу підтверджує європейський досвід.

Велорух у Європі

За статистикою Європейської федерації велосипедистів — ЄФВ — 8% жителів ЄС використовують велосипед як щоденний транспорт для звичайних пересувань.

Найпопулярніший цей вид транспорту у Нідерландах — 36%, Данії — 23%, Угорщині — 22%, Швеції — 17%, Фінляндії — 14%.

Для досягнення таких показників потрібні інфраструктура, майстерні, магазини, бізнеси з виробництва аксесуарів та запчастин. Тоді розвивається й велотуризм, який генерує відчутні прибутки.

Вулична інфраструктура

Справжнім поштовхом до розвитку велоруху є будівництво інфраструктури, передусім — прокладання доріжок і монтаж парковок. За оцінками ЄФВ, країни ЄС щороку інвестують у велоінфрастрактуру 3,2 млрд євро, створюючи майже 23,5 тис робочих місць. Ці інвестиції є основою для розвитку сектора.

Без велодоріжок мало хто наважиться сісти на велосипед у місті і використовувати його щодня. Власне, це і відбувається у більшості українських міст.

ЄС же показує приклад, як інвестиції в інфраструктуру сприяють розвитку економіки, покращують екологічну і транспортну ситуацію у містах.

Виробництво велосипедів

За даними Конфедерації європейської велосипедної індустрії, у країнах ЄС щороку купують 20 млн велосипедів, 12 млн з яких виготовляються в Євросоюзі. Це 23 тис робочих місць, які генерують 650 малих та середніх бізнесів.

Найбільші виробники велосипедів — Італія, Німеччина, Польща та Болгарія. Разом вони виготовляють 57% «коліс» у Європі. Загалом же за оцінками ЄФВ у «велосипедній економіці» ЄС зайнято 650 тис осіб. Галузь також виробляє компоненти, запчастини, велоаксесуари: одяг, сумки, ліхтарі, замки, кошики.

Продаж та дистрибуція

Крім магазинів, до галузі належать веломайстерні, дизайнерські бюро, велопрокат.

«Велосипедний рітейл» у ЄС генерує щороку близько 8,5 млрд євро та створює понад 80 тис робочих місць. Кожен магазинчик чи майстерня — це частина великого механізму сфери обслуговування власників велосипедів. Результати дивовижні: на кожну куплену автівку в ЄС припадають два куплені велосипеди.

В Україні велосипедна галузь теж розвивається, але її обсяги значно менші. Багато українських велобізнесів починали з імпорту, а зараз деякі з них збирають велосипеди під власними марками в Китаї і продають в Україні. Так українці не переплачують за бренд, а велотранспорт стає доступнішим.

Велотуризм

Велотуризм активно розвивається у країнах Європи. Це і велоінфраструктура між містами, і кемпінги для туристів, і готелі, і розвиток бізнесу у невеликих містах.

Так, недавно у Польщі відкрився маршрут GreenVelo довжиною майже 2 тис км. Він пролягає переважно по східній Польщі, проходить через п’ять воєводств, охоплюючи понад 400 цікавих місць: парків, замків, пам’яток. Тепер уздовж маршруту можуть відкриватися бізнеси, які отримуватимуть дохід від туристів.

На відміну від власників автомобілів, велосипедисти не мають змоги брати з собою багато речей, тому вони більше купують. ЄФВ оцінює річний виторг в галузі 42,5 млрд євро — разом з готелями та ресторанами, де можуть зупинятися туристи.

Величезні обсяги ринку в ЄС з’явилися не за один день. Їм передували десятки років кампаній активістів та далекоглядна політика розвитку галузі, яка включала популяризацію ровера як самостійного виду транспорту для щоденних поїздок.

Надважливою є співпраця бізнесу, громадянського суспільства та влади для розробки стратегії розвитку велоруху. Разом з культурою використання велосипеда в країні з’являється й бізнес, який обслуговує нових споживачів.

Все про: туризм, інфраструктура, підприємництво