Володимир Гройсман и глава МВФ Крістін Лагард. Фото ВР
Уряд збирається відновити співпрацю з МВФ.
Приїзд місії очікується найближчим часом. Наступний транш — 1,7 млрд долларов — Украина розраховує отримати код червні.
Востаннє Украина отримала транш від фонд в серпні 2015 года. Завтрак того часа завтрак переглядом програми не складалося — М чекав на закінчення політичної кризи в країні новый Кабінет міністрів.
Після зміни уряду о готовність продовжити співпрацю сказал усі: и фонд, и Украина.
«Завдання уряду — сумлінно виконати зобов’язання, які взяла на себя Украина в рамках угоди з МВФ. Крапка. План взаємодії з М — це не план МВФ. Це український план и реформи, які нам потрібно робити, а він, на жаль, є болючими. Є багато рішень, які нам потрібно приймати, зокрема щодо економічно обґрунтованої ціни на газ. Ці зобов’язання мы взяли на себя», — цитирует Володимир Гройсман у перші дні свого прем’єрства.
Новый міністр фінансів Олександр Данилюк також наголосив на поновленні співпраці з фондом. За його словами, «відмова від співпраці з МВФ спровокує в країні новый етап економічної кризи».
Тарифний сюрприз
Від заяв посадовці швидко перейшли к справ. На своєму w першому засіданні уряд розглянув законопроекти на виконання вимог фонд.
Один із законопроектів стосується реалізації рекомендацій МВФ от питаннях реформування фіскальної служби. Інший — про внесення змін до Податкового кодекса щодо мінімізації впливу на адміністрування надходжень до бюджету.
<a href=»https://assets.documentcloud.org/documents/2813889/Pervii.pdf»>Pervii (PDF)</a>
<br />
<a href=»https://assets.documentcloud.org/documents/2813889/Pervii.txt»>Pervii (Текст)</a>
<a href=»https://assets.documentcloud.org/documents/2813890/Vtoroi.pdf»>Vtoroi (PDF)</a>
<br />
<a href=»https://assets.documentcloud.org/documents/2813890/Vtoroi.txt»>Vtoroi (Текст)</a>
У середу уряд може виконати одна з найголовніших вимог фонд — підвищити тарифи на газ для населення до 100% паритет імпорту.
Паритет імпорту — це ціна імпортного палива плюс дополнительное время, плюс вартість транспортування газу. Наразі імпортне паливо коштує 210 долларов, а поставки — близько 900 usd.
Підвищення планувалося з 1 квітня 2016 году до 75% паритета, однак уряд Арсенія Яценюка відклав його на місяць. «Мы розпал політичної кризи залишив bil непопулярне рішення для наступників. Така собі невеличка помста», — саркастично объясняя співрозмовник EN от Мінфіні.
Підвищуючи тарифи до 100%, Кабмін зробить навіть більше, ніж від нього вимагає МВФ. Чому? Причин декілька.
«Щоб пройти через весь фильм, одразу и не розтягувати на два роки. Эля, люди ще не пристосувалися до нинішніх цін. Плюс 2016 році була тепла зимой. Боюся, що мы увійдемо в кризу неплатежів», — объясняя мне розмові з АН один з членів уряду.
За його словами, суперечка щодо підвищення «паритет» — до 75% чи 100% — обговорювалася до останнього.
До того ж, ціна на імпортований газ знизилася більше и швидше, ніж очікувалося. То зараз количество підвищити внутрішню ціну и при цьому вийти на нульовий фінансовий баланс НАК.
Ще один момент, завтрак тарифам стосується субсидій для населення на оплату комунальних послуг. Z, с одной стороны, підвищення тарифів означає збільшення видатків держбюджету на виплату субсидій. З іншого — підвищення ціни призводить до підвищення рівня енергоефективності.
Є очікування, що 2016 года населення масово відреагує на підвищення тарифів от 2014-2016 роках и почне заощаджувати. Прорахувати цей ефект складной, но в кінцевому результаті зниження споживання може частково нівелювати необхідність збільшення субсидій.
Підвищення тарифів — bil «зелене світло» на шляху домовленостей з фондом. Однак це не єдине, що потрібно зробити для повного виконання програми.
Парламентський фактор
Для виконання всіх вимог фонд потрібно прийняти 24 законопроекти. З повним їх списка номер ознайомитися здесь.
«МВФ будет чемним, але він не зацікавлений из того, щоб роздавати аванси або підігравати нам. Коаліція та уряд мусять продемонструвати єдність та готовність проводити зміни. Законопроекти повинні бути прийняті», — каже співрозмовник EP з Кабміну.
Одна з останніх версій проекте меморандума передбачає реформы ДФС з метою перетворення її на «сервісну сервис» із скороченням персонала ч 50 тис до 41 тис осіб.
От того числі пропонується розробити закон о критерії ідентифікації заможних людей, ввести для них спеціальну программы аудита надати ДФС право на доступ до інформації про їх банківські рахунки на вимогу правоохоронних органів. Правительство зобов’язується ввести захисні идут для недопущення розповсюдження банківської інформації сотрудниками ДФС.
Закон також скасовує мораторій на проведення податкових перевірок платників з прибутком до 20 миллионов долларов за попередній календарний рік.
Крім того, в рамках проекта меморандум передбачає призначення керівника митного напрямку в ДФС и запуска інституту економічних операторів відповідно до законодавства європейського.
Змінилися и плани Кабміну щодо приватизації двох системних державних банків — Ощадбанку эти Укрексімбанку. Якщо раніше уряд планував продати частку не менше 25%, теперь она не — не менше 20%. Термін продажи — до середини до 2018 года.
За інформацією джерел EP підвищення пенсійного віку не планується — є ідея його максимум затягнути. Серед можливих нових пунктів у меморандумі — відмова від оподаткування пенсій пенсіонерів з 1 травня.
З останньою версію проекте Меморандума число ознайомитися здесь (перша частина) и здесь (друга частина). Наразі вона доопрацьовується.
Заковика от того, що усі нові «маяки» також потрібно буде приймати у парламенті. Наскільки це вдасться — покаже час. Якщо Україна отримає транш от червні, наступний перегляд програми виноваты відбутися у вересні.
Початок осені — традиційний пуск активної фази бюджетного процесу. До 15 вересня уряд повинен вносить проект бюджета в парламент.
Співрозмовники EP в уряді не виключають повторення минулорічної ситуації — фонд прив’яже третій перегляд програми до появи збалансованого бюджет чекатиме на максимальне виконання усіх «маяків».
Резерви чекають на поповнення
Як відомо, транш МВФ будет спрямовано на поповнення золотовалютних резервів.
«Отримання третього траншей є важливим для нас, бо він дозволить збільшити золотовалютні резерви довести їх орієнтовно до 15 миллиардов долларов. У випадку неотримання транша це може створити додатковий тиск на гривны d відповідно — на фінансову стабільність», — сказал АН заступника голови Адміністрації президента Дмитро Шимків.
У січні-лютому резерви зберігалися на рівні 13,4 млрд. долларов. От того числі завдяки тому, що уряд активно залучав валюту на внутрішньому ринку.
«В останні місяці активно проходять аукціони з розміщення державних облігацій — сильный у гривні, так и в доларах», — каже начальник відділу з роботи з борговими інструментами на местных ринку Concorde Capital Юрій Товстенко. Власть доволі довго не використовувала ці інструменти, и теперь она не, за його словами, ринок радісно зустрів валютні облігації.
За даними нбу, найбільший ефект від розміщення валютних облігацій був у січні-лютому.
«За перші два місяці 2016 года обсяг резервів збільшився на 1,8% або на 238 миллионов долларов. Розміщення облігацій внутрішньої державної позики, деномінованих в доларах, забезпечило надходження на користь уряду коштів у сумі 431,3 млн. долларов сша», — йдеться в офіційному повідомленні нбу.
Зростання резервів відбулося, незважаючи на необхідність регулятор здійснювати валютні аукціони для згладжування надмірних коливань курсу гривні.
У березні интерпретация єм звр скоротився до 12,7 миллиардов долларов. «Ця сума робить Україну досить ризикованою державою з точки зору фінансової стабільності. Кредитори це усвідомлюють», — подчеркнул виконавчий директор Міжнародного фонду блейзера олег устенко.
Сильный уточнив Юрій Товстенко, сьогодні золотовалютні резерви ледь покривають три місяці імпорту.
Крім поповнення золотовалютних резервів, співпраця з МВФ відкриє двері до інших джерел кредитування. Підписання меморандуму з фондом дозволить отримати 1 млрд грн гарантій США на 600 млн євро макрофінансової допомоги від Європейського Союзу.